Výukové deskové hry do škol mají u učitelů úspěch. Do projektu
Ekopolis, který je zaměřen na podporu environmentální výchovy, se
přihlásilo již 1125 škol a registrace byla v lednu ukončena.
Zároveň však už začaly práce na novém projektu Multipolis, který má
podpořit výuku průřezového tématu Multikulturní výchova. Školy se
budou moci hlásit do projektu Multipolis od dubna 2011. Přihlaste
se včas.
Multikulturní zaměření
Základní myšlenka projektu Multipolis je stejná
jako u Ekopolis: evokativní atraktivní desková hra žákům tematiku
přiblíží, komplexní metodická příručka pak učitelům poradí, jak
jednotlivá témata v hodinách rozvíjet (například pomocí pracovních
listů), a internetový portál jim pak umožní plnit zajímavé úkoly
online a sdílet získané zkušenosti.
Jedním z prvních ä nejdůležitějších kroků bylo
určit hlavní cíle: k čemu má projekt žáky vlastně dovést. Po
konzultacích s odborníky jsme se rozhodli pro modernější pojetí
multikulturní výchovy, které se snaží pracovat s jedinci a jejich
vlastnostmi spíše než se sdílenými skupinovými stereotypy. Z tohoto
východiska jsme vytyčili několik hlavních cílů.
Žáci by v rámci celého projektu (nejen samotné
hry) měli především hlouběji přemýšlet o lidech kolem sebe. Je to v
podstatě obdoba motta projektu Ekopolis, které zní "Přemýšlíme o
městě". Cílem je v tomto případě, aby se žáci zbavili rychlých
jednorázových odsudků založených na stereotypech, a trochu hlouběji
se zamysleli nad vlastnostmi i motivací lidí ve svém okolí.
Souvisejícím cílem je, aby se žáci seznámili s
koncepty různorodosti a jinakosti a naučili se s nimi pracovat ve
svém okolí. Tato různorodost však nemusí být primárně etnická či
náboženská, ale může se týkat celé řady vlastností, které se dané
osoby týkají.
Projekt tedy povede žáky k tomu,, aby uvažovali
spíše o konkrétních lidech a jejich vlastnostech a potřebách a
nezařazovali a nehodnotili primárně podle skupinových stereotypů.
Setkání s různorodostí či jinakostí by pak měli brát spíše jako
výzvu k dalšímu poznávání a ne ji automaticky odmítat či se jí
dokonce bát. Toto další poznávání pak má na jedné straně formu
hledání společných věcí, které nás přes všechny odlišnosti spojují.
Na straně druhé je pak zvědavé zkoumání, v čem vlastně spočívají ty
podstatné rozdíly a jak se o nich můžeme bavit na nějaké společné
úrovni.
Poznej své sousedy
Z hlediska samotného herního mechanismu se jako
nejvhodnější přístup ukazuje práce s vlastnostmi různých lidí.
Hráči se ocitnou v roli nových příchozí do sousedství. Mají za úkol
se v novém prostředí seznámit a plnit v něm různé úkoly a projekty.
Postupně odkrývají vlastnosti sousedů, kteří jim mohou s jejich
projekty pomoci. Na počátku hry vidí hráči pouze obrázky
jednotlivých sousedů, jejich vlastnosti jsou zakryté. V průběhu hry
se jim pak jejich osobnosti
vykreslují.
Zkuste se například zamyslet, jaké vlastnosti má osoba na obrázku.
Je veselá? Přísná? Co čte? Co si myslí o politice? Co by chtěla v
životě dokázat? Co jí nejvíce rozčiluje? Kdo jsou její kamarádky?
Co viděla naposledy v kině? Co dělá, když má chvíli čas sama pro
sebe? Co jí nejvíc chutná k jídlu? S trochou fantazie si pouze na
základě vizuálního vjemu dokážeme vytvořit poměrně jasně
strukturovaný obraz dané osoby. Zároveň si ale uvědomujeme, že tato
naše představa je pouhou fikcí, protože osoba na obrázku není ani
reálná.
Vstříc realitě
V rámci projektu Multipolis chceme použít
zajímavé fotografie reálných lidí, jejichž vlastnosti budou žáci
nejprve odhadovat a odhalí se až v průběhu hry. Docílí se tím
především toho, aby si žáci nejprve položili celou řadu otázek, než
začnou ostatní nějak posuzovat či hodnotit. Pokud toho o lidech
kolem sebe víme více, snáze pak chápeme jejich motivace i chování.
To podporuje i vzájemný respekt a umožňuje lépe komunikovat o
společných problémech.
Až se spustí oficiální registrace škol do projektu, budeme o tom
školy informovat emailem. První pretestace pak proběhnou v červnu
nebo v září 2011. Pokud vás ke koncepci projektu něco napadá,
budeme rádi, když nám napíšete na
multipolis@scio.cz.
Kryštof Kozák, vedoucí týmu realizátorů hry