Výukové deskové hry do škol mají u učitelů úspěch. Do projektu
Ekopolis, který je zaměřen na podporu environmentální výchovy, se
přihlásilo již 1125 škol a registrace byla v lednu ukončena.
Zároveň však už začaly práce na novém projektu Multipolis, který má
podpořit výuku průřezového tématu Multikulturní výchova. Školy se
budou moci hlásit do projektu Multipolis od dubna 2011. Přihlaste
se včas.
Multikulturní zaměření
Základní myšlenka projektu Multipolis je stejná jako u
Ekopolis: evokativní atraktivní desková hra žákům tematiku
přiblíží, komplexní metodická příručka pak učitelům poradí, jak
jednotlivá témata v hodinách rozvíjet (například pomocí pracovních
listů), a internetový portál jim pak umožní plnit zajímavé úkoly
online a sdílet získané zkušenosti.
Jedním z prvních ä nejdůležitějších kroků bylo určit hlavní cíle:
k čemu má projekt žáky vlastně dovést. Po konzultacích s odborníky
jsme se rozhodli pro modernější pojetí multikulturní výchovy, které
se snaží pracovat s jedinci a jejich vlastnostmi spíše než se
sdílenými skupinovými stereotypy. Z tohoto východiska jsme vytyčili
několik hlavních cílů.
Žáci by v rámci celého projektu (nejen samotné hry) měli především
hlouběji přemýšlet o lidech kolem sebe. Je to v podstatě obdoba
motta projektu Ekopolis, které zní "Přemýšlíme o městě". Cílem je v
tomto případě, aby se žáci zbavili rychlých jednorázových odsudků
založených na stereotypech, a trochu hlouběji se zamysleli nad
vlastnostmi i motivací lidí ve svém okolí.
Souvisejícím cílem je, aby se žáci seznámili s koncepty
různorodosti a jinakosti a naučili se s nimi pracovat ve svém
okolí. Tato různorodost však nemusí být primárně etnická či
náboženská, ale může se týkat celé řady vlastností, které se dané
osoby týkají.
Projekt tedy povede žáky k tomu,, aby uvažovali spíše o
konkrétních lidech a jejich vlastnostech a potřebách a nezařazovali
a nehodnotili primárně podle skupinových stereotypů. Setkání s
různorodostí či jinakostí by pak měli brát spíše jako výzvu k
dalšímu poznávání a ne ji automaticky odmítat či se jí dokonce bát.
Toto další poznávání pak má na jedné straně formu hledání
společných věcí, které nás přes všechny odlišnosti spojují. Na
straně druhé je pak zvědavé zkoumání, v čem vlastně spočívají ty
podstatné rozdíly a jak se o nich můžeme bavit na nějaké společné
úrovni.
Poznej své sousedy
Z hlediska samotného herního mechanismu se jako
nejvhodnější přístup ukazuje práce s vlastnostmi různých lidí.
Hráči se ocitnou v roli nových příchozí do sousedství. Mají za úkol
se v novém prostředí seznámit a plnit v něm různé úkoly a projekty.
Postupně odkrývají vlastnosti sousedů, kteří jim mohou s jejich
projekty pomoci. Na počátku hry vidí hráči pouze obrázky
jednotlivých sousedů, jejich vlastnosti jsou zakryté. V průběhu hry
se jim pak jejich osobnosti
vykreslují.
Zkuste se například zamyslet, jaké vlastnosti má osoba na obrázku.
Je veselá? Přísná? Co čte? Co si myslí o politice? Co by chtěla v
životě dokázat? Co jí nejvíce rozčiluje? Kdo jsou její kamarádky?
Co viděla naposledy v kině? Co dělá, když má chvíli čas sama pro
sebe? Co jí nejvíc chutná k jídlu? S trochou fantazie si pouze na
základě vizuálního vjemu dokážeme vytvořit poměrně jasně
strukturovaný obraz dané osoby. Zároveň si ale uvědomujeme, že tato
naše představa je pouhou fikcí, protože osoba na obrázku není ani
reálná.
Vstříc realitě
V rámci projektu Multipolis chceme použít zajímavé
fotografie reálných lidí, jejichž vlastnosti budou žáci nejprve
odhadovat a odhalí se až v průběhu hry. Docílí se tím především
toho, aby si žáci nejprve položili celou řadu otázek, než začnou
ostatní nějak posuzovat či hodnotit. Pokud toho o lidech kolem sebe
víme více, snáze pak chápeme jejich motivace i chování. To
podporuje i vzájemný respekt a umožňuje lépe komunikovat o
společných problémech.
Až se spustí oficiální registrace škol do projektu, budeme o tom
školy informovat emailem. První pretestace pak proběhnou v červnu
nebo v září 2011. Pokud vás ke koncepci projektu něco napadá,
budeme rádi, když nám napíšete na
multipolis@scio.cz.
Kryštof Kozák, vedoucí týmu realizátorů hry